Als ik mijn eBook open, krijg ik de foutmelding ‘Dit eBook is DRM-beveiligd…’. Wat kan ik doen? Om auteursrechtelijk beschermde inhoud te beschermen, zijn veel eBooks voorzien van DRM-beveiliging (Digital Rights Management). Om deze inhoud te kunnen lezen, heb je een Adobe-gebruikersaccount (Adobe-ID) nodig. Volg hiervoor de instructies in hoofdstuk 2.10 Hoe lees ik eBooks met kopieerbeveiliging (DRM) op de tolino-eReader?
Mijn eBook kan niet geopend worden. Wat kan ik doen? Als je je boek niet kunt openen op je tolino-eReader, probeer dan onderstaande stappen in de aangegeven volgorde. Controleer je internetverbinding Een internetverbinding is vereist om de titel voor de eerste keer op de tolino-eReader te openen en daardoor automatisch op je apparaat op te slaan. Verwijder het eBook lokaal uit je tolino-eReader en download het opnieuw. Als je het boek nog steeds niet kunt openen, neem dan contact op met je tolino-boekhandelaar.
Wat kan ik doen als het bijwerken van de software niet werkt? Als je problemen ondervindt met het bijwerken van de software, raden we je aan om eerst een reset uit te voeren. In plaats daarvan kun je de software ook handmatig bijwerken. Het betreffende updatebestand vind je hier: https://mytolino.nl/software-updates/ Om problemen te vermijden, moet je je eReader alleen in uitzonderlijke gevallen handmatig via je computer bijwerken. Als je zonder wifiverbinding de software op je tolino-eReader wilt bijwerken, ga dan als volgt te werk: Controleer de huidige softwareversie van uw tolino eReader. Tik hiervoor op “Meer” en vervolgens op “Apparaatgegevens”. U vindt de huidige softwareversie onder “Softwaredetails”. Noteer alstublieft de huidige softwareversie, zodat u later kunt controleren of de handmatige update succesvol was. Zorg ervoor dat uw tolino eReader voor meer dan 20% is opgeladen. Verbind uw tolino eReader met behulp van de meegeleverde USB-C-kabel met de computer en tik op uw tolino eReader in het dialoogvenster “Computer gedetecteerd” op “Verbinden”. Klik op de downloadknop van de software die geschikt is voor uw tolino eReader en sla het gedownloade bestand op uw computer op. Open in de Verkenner de mapweergave van uw tolino eReader. Uw tolino eReader wordt weergegeven als een “eReader”-station. Kopieer of verplaats nu het gedownloade updatebestand (KoboRoot.tgz’ ofwel update.tar) naar de map “.kobo”. Om de map “.kobo” op uw pc te bekijken, moet u de optie “Verborgen mappen weergeven” op uw pc hebben ingeschakeld. Nadat het updatebestand (KoboRoot.tgz’ of update.tar) succesvol is gekopieerd naar de map “.kobo”, verbreek de USB-verbinding door de tolino eReader op uw pc uit te werpen. Enkele seconden nadat u de tolino eReader hebt uitgeworpen, zou deze automatisch opnieuw moeten opstarten en de software-update uitvoeren.
Mijn tolino-eReader reageert niet meer. Hoe voer ik een reset uit? In zeldzame gevallen kan het gebeuren dat het scherm bevriest en je tolino-eReader niet meer reageert. Voer in dit geval een reset uit.Sluit je tolino-eReader aan op een computer of een externe oplader. Houd de aan-uitknop ingedrukt tot het woord ‘Uitgeschakeld’ op het scherm verschijnt en laat de aan-uitknop los. Houd vervolgens de aan-uitknop ingedrukt totdat de stroomindicator (led rechtsboven) snel knippert. Dit kan tot 30 seconden duren. Laat de aan-uitknop los wanneer het stroomindicatielampje stopt met knipperen en permanent brandt. Je tolino-eReader start opnieuw op. Houd er rekening mee dat bij een reset alle lokale inhoud op je tolino-eReader wordt verwijderd en dat je opnieuw moet inloggen op je klantaccount.
Ik heb problemen met het aansluiten van de tolino-eReader op de computer. Wat kan ik doen? Als je je tolino-eReader niet kunt opladen of via een USB-kabel op de computer kunt aansluiten, volg dan deze stappen om het probleem op te lossen. Controleer of de USB-poort defect is en probeer een andere USB-poort op je pc. Controleer of de USB-kabel defect is en probeer een andere kabel. Gebruik een andere USB-poort op je computer. Controleer of de aansluiting van de tolino-eReader vuil is en maak deze indien nodig schoon. Open Apparaatbeheer op je pc en controleer of de tolino-eReader daar wordt weergegeven. Zo ja, controleer dan of je een nieuw stuurprogramma moet installeren. Werk de software van je tolino-eReader bij Start je computer opnieuw op Test de verbinding met een andere computer Als bovenstaande stappen niet werken, herstel dan de fabrieksinstellingen van je tolino-eReader.
Ik heb problemen met inloggen. Wat kan ik doen? Als je problemen ondervindt met inloggen via je tolino-eReader, is het raadzaam de registratieprocedure via je computer te herhalen. Als het dan nog steeds niet werkt, kan het zijn dat er onderhoud aan de server plaatsvindt en er verbindingsproblemen zijn. Als het na een tijdje nog steeds niet lukt, neem dan contact op met de klantenservice van de boekhandelaar waar je je tolino-eReader hebt gekocht.
De winkel van mijn boekhandelaar is niet beschikbaar. Wat kan ik doen? Het kan af en toe gebeuren dat de server van je boekhandelaar gedurende een korte periode niet beschikbaar is vanwege onderhoud. Probeer het later opnieuw. Als de fout zich blijft voordoen, neem dan contact op met de klantenservice van je boekhandelaar.
Ik heb problemen met de wifiverbinding. Wat kan ik doen? Problemen met de wifiverbinding van je tolino-eReader kunnen verschillende oorzaken hebben. Hier vind je tips om veelvoorkomende oorzaken uit te sluiten en eventuele wifiproblemen zelf op te lossen. Controleer het volgende: 1. Probeer je je tolino met een verkeerd wifinetwerk te verbinden? Controleer of je de juiste draadloze netwerkverbinding hebt geselecteerd. Zorg ook dat je wifi voor alle computers en apparaten inschakelt in de beveiligingsinstellingen van je wifinetwerk. Probeer of je met een ander apparaat zoals een smartphone verbinding met je wifinetwerk kunt maken. Als dat zonder problemen lukt, is er een andere oorzaak van de fout. 2. Te zwak of instabiel wifisignaal? Vooral in grote huizen met dikke muren is het mogelijk dat het wifisignaal te zwak of instabiel is voor een goede wifiverbinding als je geen wifirepeater gebruikt. Zorg er daarom voor dat je een sterk en stabiel wifisignaal hebt op de plek waar je je eReader wilt gebruiken of kies een plek die dichter bij de router is. 3. Gebruik je een verouderde wifiversleutelingsmethode, zoals WPA1/2 met TKIP of WEP? Om de veiligheid van je wifinetwerk te garanderen en het te beschermen tegen ongeoorloofde toegang, kun je verschillende versleutelingsmethoden configureren op je router. Versleutelingsprotocollen zijn in de loop van de tijd geëvolueerd, waardoor sommige versleutelingsmethoden nu als onveilig en verouderd beschouwd worden. Onze tolino-eReaders ondersteunen alleen actuele en veilige versleutelingsmethoden. Daarom is het na het bijwerken naar softwareversie 11.2.2 niet meer mogelijk om verbinding te maken met een wifinetwerk dat de verouderde versleutelingsmethode TKIP gebruikt. Controleer de versleutelingsprotocollen van je wifinetwerk als je tolino geen wifiverbinding tot stand kan brengen. Je wifiversleuteling moet ingesteld zijn op WPA1/2 CCMP(AES). 4. Mijn wifinetwerk staat niet in de keuzelijst. Wat kan ik doen?Soms worden netwerken niet in de keuzelijst weergegeven omdat ze verborgen zijn. Een netwerk dat niet op je tolino-eReader wordt weergegeven, kun je handmatig toevoegen door onderaan de keuzelijst op ‘Netwerk toevoegen’ te tikken en zelf de netwerknaam, de versleutelingsmethode en het wachtwoord voor de wifiverbinding in te voeren. 5. Bevat de naam of het wachtwoord van je wifinetwerk speciale tekens? Speciale tekens zijn bijvoorbeeld letters met een dakje, een streepje of puntjes (zoals â, é, ö). Zulke speciale tekens in de naam (SSID) of het wachtwoord van een wifinetwerk kunnen problemen veroorzaken bij het tot stand brengen van een verbinding. Afhankelijk van de manier waarop jouw specifieke router met speciale tekens omgaat, is het mogelijk dat je tolino-eReader geen toegang heeft tot het wifinetwerk.
Welke garantie heb ik op mijn tolino-eReader? Omvang van de garantie voor de tolino-eReader Als er in de eerste 12 of 24 maanden (afhankelijk van het apparaat) vanaf de aankoopdatum bij een dealer een aan de fabricage gerelateerd materiaal- en/of verwerkingsdefect (hierna ‘defect’ genoemd) aan de tolino-eReader optreedt, kun je aanspraak maken op de garantieservice van Longshine Technologie GmbH. Het verlenen van garantiediensten verlengt de totale garantieperiode niet. Garantieservice voor de tolino-eReader Longshine voldoet aan de garantieverplichting voor defecten door het defecte leesapparaat gratis te repareren of te vervangen door een apparaat dat geen defecten vertoont. Vervangen onderdelen en leesapparaten worden eigendom van Longshine Technologie GmbH. Uitsluitingen van garantie De garantie dekt geen optionele accessoires en defecten die zijn veroorzaakt door onjuiste behandeling, bedieningsfouten of invloeden van buitenaf. Uitgesloten van de garantie zijn verbruiks- en slijtageonderdelen, zoals batterijen die door het gebruik ervan onbruikbaar worden. Eventuele kosten voor wijzigingen of aanpassingen aan de lezer die nodig zijn om deze aan te passen aan de nationale, technische of veiligheidseisen van een land waar de lezer niet gekocht is maar wel gebruikt gaat worden, worden niet gedekt door deze garantie. Garantie voor de tolino-eReader claimen Om aanspraak te kunnen maken op de garantie voor je tolino-eReader, heb je een aankoopbewijs (factuur, kassabon) nodig waarop de aankoopdatum en de modelnaam van het leesapparaat staan vermeld. Je dient het defect aan de lezer binnen de garantietermijn aan Longshine Technologie GmbH te melden. De volledige contactgegevens van Longshine Technologie GmbH vind je hieronder. Back-uppen Bij het opsturen van de tolino-eReader kan geen garantie worden gegeven voor de gegevens die op het leesapparaat zijn opgeslagen. Wij raden je daarom aan je gegevens te back-uppen voordat je je tolino-eReader opstuurt. Als je nog vragen over de garantie op je tolino hebt, neem dan contact op met de klantenservice van je boekhandelaar. Contact opnemen met de garantie-aanbieder en fabrikant van de tolino-eReader (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland): Adres: Longshine Technologie GmbH An der Strusbek 9 22926 Ahrensburg Telefoon: +49 (0)4102/492233 +49 (0)4102/40109 E-mail: tolino@longshine.de
Hoeveel eBooks kan ik op mijn eReader bewaren? Afhankelijk van het model en de opslagruimte kun je ongeveer 12.000 eBooks of 75 luisterboeken lokaal op je tolino-eReader opslaan. Als de opslagcapaciteit vol is, kun je eBooks lokaal van je tolino-eReader verwijderen zonder dat je de aangeschafte titels kwijtraakt. Deze blijven in de tolino-cloud staan en kunnen op elk moment opnieuw worden gedownload. Titels die je in het geheugen van je tolino-eReader hebt opgeslagen, kun je ook back-uppen naar de tolino-cloud of via de USB-aansluiting naar je computer kopiëren.