Digitale leesmomenten made in Germany: tolino viert zijn eerste lustrum

Precies vijf jaar geleden, op 7 maart 2013, begon de verkoop van de eerste tolino eBook-reader, de “tolino shine”, die een revolutie op de markt teweegbracht. De spectaculaire fusie van de leidende Duitse boekhandelaars in een gezamenlijke alliantie is tot op de dag van vandaag een internationaal uniek succesverhaal. Tegenover wereldwijd actieve concurrenten besloten de Duitse boekhandels Thalia, Weltbild, Hugendubel en toen nog Club Bertelsmann samen met Deutsche Telekom als technologiepartner hun krachten te bundelen en onder het gemeenschappelijke merk “tolino” een open eReading-ecosysteem voor digitale lezers aan te bieden.

 

Internationaal gezien een buitengewoon succesverhaal: tolino zet de concurrentie op zijn plaats

Het succes liet niet lang op zich wachten: al na korte tijd slaagde de alliantie erin om het merk tolino voor digitaal lezen met succes in Midden- en Zuid-Europa te lanceren. In Duitsland sloten ook de Mayersche Buchhandlung, Osiander en Libri met ruim 1.500 deelnemende onafhankelijke boekhandels zich bij de tolino-alliantie aan. Tegenwoordig zijn er in meer dan een derde van alle Duitse boekhandels tolino eBook-readers te koop. Een echt ruim verkrijgbaar alternatief voor de wereldwijd actieve concurrentie en een belangrijk element in de traditie van de Duitse boekenbranche, dat zich al vijf jaar met ruim 60 miljoen verkochte boeken heeft bewezen.

 

Achter het succes staat de consequent uitsluitend op lezen gerichte apparaten- en innovatiestrategie

Sinds 2013 wordt er bijna elk jaar een nieuw tolino-leesapparaat ontwikkeld en wordt het digitale lezen consequent en innovatief verder uitgebouwd. Zo beschikte de tolino vision 2 uit het jaar 2014 als eerste over geïntegreerde waterbescherming en de bladerfunctie “tap2flip”. In 2016 volgde met de tolino vision 4 HD de introductie op de markt van een nieuwe weergavefunctie: met behulp van “smartlight”-technologie past de kleurtemperatuur zich op elk moment overdag of ’s nachts optimaal aan de lichtsituatie aan en verandert het licht gedurende de dag van koudwit naar warmwit. Ook onafhankelijke testers bevestigen meerdere keren de kwaliteit van tolino: zo werden tolino-leesapparaten in totaal drie keer door de Stiftung Warentest (de Duitse Consumentenbond) bekroond en kregen ze ruim twaalf designprijzen voor productontwerp en gebruikersvriendelijkheid.

In het afgelopen jaar bracht de tolino-alliantie met de tolino epos voor de eerste keer een eReader met een groter 7,8-inch scherm in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland op de markt. En deze wordt sindsdien steeds populairder. Ook tolino select, het nieuwe abonnementmodel voor e-books, dat gebaseerd is op voorkeuze en aanbevelingen van boekhandelaren, biedt Duitstalige lezers sinds oktober 2017 een extra leesservice in het ecosysteem van tolino.

 

We bedanken alle tolino-lezers voor het vertrouwen dat ze in de Duitse boekhandel hebben gesteld en we verheugen ons op nog meer jaren vol leespassie!

 

Terug naar overzicht